4-Б клас  гімназії 3 «СУЗІР'Я»
Бердянської міської ради

Урок: "Тарас Шевченко в художньому слові"





 

Мета: продовжити ознайомлення учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка; розвивати пам’ять, мислення, увагу, техніку читання, вміння самостійно робити висновки; виховувати любов і повагу до світлого образу поета-мислителя і борця.

 

Обладнання: Т.Г.Шевченко «Кобзар», О.Іваненко «Тарасові шляхи», Д.Красницький «Тарасові шляхи», Г.Бойко «Про дідуся Тараса», збірники творів «Позакласне читання.

4 клас» (К., 2005), портрет поета, репродукції його картин, малюнки учнів до творів

Т.Г.Шевченка.

 

 

Хід уроку:

 


І. Організаційний момент.


ІІ. Оголошення теми уроку.


1. Читання вірша.

 

І мене в сім’ї великій,

в сім’ї вольній, новій,

не забудьте пом’янути

незлим тихим словом.

Т.Шевченко

- Діти, наш урок присвячується геніальному синові українського народу Тарасу Шевченку

Його твори, а також твори інших письменників про поета, художника допоможуть більше дізнатися про його життєвий шлях, його творчість.

 

2. Робота з виставкою книг.

 

- Як би ви згрупували представлені на нашій виставці книги?

(1.Твори Т.Г.Шевченка.    2. Твори про Т.Г.Шевченка)

- Розповісти про прочитану книгу так, щоб зацікавити співрозмовника.

 

 

ІІІ. Сторінками життя Тараса Шевченка


1. Бесіда.

- Нам з вами важко уявити Україну часів Тараса Шевченка, і те, як серед ланів золотої пшениці, зелених садів, білих хат, тихих вод, ясних зір жилось обшарпаним голодним людям, змореним тяжкою працею.

В Україні були пани і кріпаки-селяни. З раннього ранку до пізнього вечора працювали кріпаки на панських ланах, відробляючи панщину. Часу роботи на своєму полі не було. Крім панщини, кріпаки змушені були сплачувати різні податки, на які не було в них грошей. За борги пани били кріпаків різками, міняли їх на тварин (коней, собак), відривали дітей від батьків, жінок від чоловіків, програвали в карти.

 

2. Ознайомлення з біографією поета.

1-ий учень

- 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків  народився хлопчина. Батьки йому дали ім’я Тарас.

2-ий учень

- Прізвище Шевченко пов’язане із назвою професії швець. Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця – шевченко – Шевченко.

3-ій учень

- Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім’єю Кирилівка. Велика була сім’я: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, три сестрички (Катря, Ярина, Марія), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван. Всіх дев’ятеро.

Гарно було в Кирилівці. Коло хати розкішний квітник, стара крислата верба, за хатою садок, а там левада, засіяна квітами, а через леваду в’ється річечка. Серед цієї краси зростав малий Тарас. Піклувалися ним добра мати та старша сестра Катерина.

4-ий учень

- Любив Тарас неділю, коли людей не гнали на панщину, і всі були в хаті. Збирались тоді довкола дідуся. Слухали його розповіді про те, як вороги руйнували Січ, як у людей землю відбирали, як ляхи над народом знущалися, про гайдамаків – борців за правду і волю, про високі могили, в яких спочивають славні лицарі-запорожці.

 

 

ІV. Образ поета в художній літературі.


1. Бесіда і переказ прочитаного.

 

- Хто читав третій уривок з книги «Широкий шлях» («Залізні стовпи»)?

 

2. Інсценізація.


- А тепер давайте переглянемо інсценізацію цього уривка, відомого під назвою «Залізні стовпи».

Маленький стіл, стільці, на столі миска, дерев’яна ложка, хліб. Тарас, батько та брат одягнені у білий полотняний одяг; мати – у вишиту сорочку, спідницю, фартух; сестричка – у вишиту блузку, спідничку; на голові – стрічка. Тарас у солом’яному капелюсі.

Ведуча. Невесела вечеря – зморений батько, зажурена мати, сестричка Катерина, брат.

Сусід. Слава Ісусу Христу!

Всі. Слава навіки.

Сусід. Це тільки вечеряєте? Що так пізно?

Мати. Та у нас клопіт, що й вечеря не в вечерю: хлопець десь дівся, – зранку як пішов, то й досі немає. Бігали і до ставка, і до греблі, всі бур’яни обшукали, – як у воду впав!

Батько(сердито). Догляділи!

Сусід. Нічого, знайдеться. Може, заснув десь у бур’яні. Проспиться – прийде…

Мати. Ну йде дітись вражій дитині?

Ведуча. Раптом чути: «Чумаки! Чумаки!»

Сестричка. А ось і наш волоцюга з’явився!

Брат. Нарешті прийшов!

Мати. Де ти волочився?

Батько. Де ж ти був оце – питаю? Чому не кажеш?

Тарас. Був у полі та й заблудив.

Батько. Бачили таке? Хто ж це тебе привів додому?

Тарас. Чумаки.

Всі. Хто?

Тарас. Стрінувся з чумаками, питають: «Куди йдеш-мандруєш?» А я кажу: «В Кирилівку!» А вони й кажуть: «Це ти ідеш в Моринці, а в Кирилівку треба назад іти. Сідай, кажуть, з нами, ми довеземо». Та й посадили мене на віз. І дали мені батіг волів поганяти.

Батько. Бачили такого? Чумакувати надумав уже! І як воно згадало, що з Кирилівки?

Сусід. Я ж казав, що знайдеться. Такий лобатий не пропаде.

Батько. Ну, почумакував, тепер бери ложку та й сідай вечеряти.

Мати. Ну чого тебе понесло в поле? Чого? Як мотає! Наче три дні не їв.

Тарас швидко їсть і пошепки розповідає братові і сестричці, а вони уважно слухають.

Мати підслуховує.

Мати. Ви послухайте, що цей волоцюга вигадує, старий того не придумає збрехати, як воно. Каже, що ходив він туди, де сонце заходить, бачив залізні стовпи, що підпирають небо, і ті ворота, куди сонце заходить на ніч. Розповідає, ніби справді сам теє бачив. Ой, Тарасе, що з тебе буде?

Сусід. Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде!

Вчитель. Отак серед забав з однолітками на рікою в леваді, в полоні дідусевих оповідань минало Тарасове дитинство. Та недовго воно тривало.

Як минуло Тарасові 9 років, померла його мати, а в хату прийшла за мачуха. Цілими днями доводилось ховатися від неї в бур’янах.

Але ось влітку 1824 року сталась подія, що надовго запам’яталась Тарасові. Про неї розповідається в оповіданні Антона Лотоцького «Малий Тарас чумакує».

 

3. "Малий Тарас чумакує" Антона Лотоцького (с. 105)


Вчитель.

- Прочитайте оповідання мовчки. Підготуйте відповідь рядками твору на запитання: що найбільше вразило малого Тараса?

Учень.

- Невдовзі, коли хлопцеві йшов одинадцятий рік, помирає батько. Отак став Тарас круглим сиротою. По-різному доводилось йому заробляти на хліб насущний.

 

4. «Чабан, маляр, кухар» (уривок з книги О.Іваненко «Тарасові шляхи»)


- Послухайте уривок з книги О.Іваненко «Тарасові шляхи», який називається «Чабан, маляр, кухар».

а) Читають в особах підготовлені учні (Збірник творів «Позакласне читання. 4 клас»,

с.106).

б) Бесіда.

- Ким хотів стати малий Тарас?

- Яку роль в житті Тараса відіграла Оксана?

- В якому творі Тараса Шевченка змальовано образ цієї дівчинки? («Мені тринадцятий минало»)

_ Хто прочитає напам’ять цей вірш?

в) Прочитайте мовчки цей вірш (с.98)

г) Читання вголос «парами» (по одній строфі)

д) Вибіркове читання.

- Прочитати рядки, в яких передано радісний настрій хлопчика.

- Що його засмутило? Прочитати.

- Хто втішив сироту?

 

5. Повідомлення учнів


- Немало мандрував Тарас по селах у пошуках людей «щоб добру навчили». Багато знущань і кривди зазнав він від дяків, до яких попадав у науку.

Зустрівся на цьому шляху сільський маляр, що впізнав талант Тараса і готовий був його вчити, якщо той принесе дозвіл від пана. Не отримав хлопчина дозволу. А натомість став козачком у пана Енгельгарда.

Лише на 24 році життя став він вільною людиною. За великі гроші його було викуплено з кріпацтва, тоді він зміг навчатися в Академії мистецтв.

Вчитель.

- Про це згадує Катря Гриневичева у творі «Один вечір з життя Шевченка в Києві». Хто читав вдома цей твір?

- Прочитати уривок від слів «Ще не так давно, як він пас ягнята…» до слів «Як пильно він тепер рисує, а опісля пише, коли олівця і фарб замало, щоб виповісти всю натхненну душу!»

Учень.

- «Виповів свою натхненну душу» Тарас Шевченко в поезіях, що вийшли окремою книжкою під назвою «Кобзар» у 1840 році.

Вчитель.

-Чому таку  назву обрав для своєї збірки автор? Колись кобзарями називали народних співців, що ходили від села до села, граючи на кобзі, співали пісні, розповідали про долю України, її народу.

- Чому Шевченка називають Великим Кобзарем?

Вчитель.

- Вірші Шевченка відомі всьому світу. Люблять твори Кобзаря за правду, щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, життя дітей-сиріт.

 

Учень читає поезію «І золотої, й дорогої».



V. Твори поета про природу.


- Та не тільки сум і горе бачив Шевченка. Він зростав в Україні серед мальовничої природи. Він захоплювався нею, його твори сповнені любов’ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах.

( Учні читають напам’ять твори: «Дивлюсь, аж світає», «Ой діброво – темний гаю», «Садок вишневий коло хати»)

- Недовго судилося поетові бути вільним. За те, що належав до таємного товариства, за те, що писав про волю, цар Микола І наказав заарештувати Тараса і заслати в Киргизькі степи до Орської фортеці, де він був рядовим солдатом царської армії. Довелось йому зазнати виснажливої солдатської муштри. Але ще важчою була заборона писати і малювати.

Десять довгих літ карався Тарас Шевченко солдатом на засланні без права писати й малювати, без книжок, серед дикого степу, між чужими людьми.

В 44 роки поет повертається із заслання в Петербург. Здоров’я було підірване. Три роки боровся він з недугою. Помер Тарас Шевченко 10 березня 1861 року.

Із 47 прожитих років йому довелось бути: 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, три з половиною років під наглядом поліції. І тільки 9 років – вільною людиною. Помер поет у Петербурзі. Згодом тіло його перевезли в Україну і поховали на Чернечій горі біля міста Канева над Дніпром.

 

Учень читає напам’ять «Заповіт».

 


Дерево життя і творчості Т.Г.Шевченка:


9 березня 1814 року – народився Т.Г.Шевченко

22 квітня 1836 року – викуп із кріпацтва

1838 р. – вступив до Академії мистецтв

1840 р. – вийшов у світ «Кобзар»

1843 р. – приїхав в Україну

1845 р. – закінчив Академію мистецтв

1847 р. – арешт поета, заслання

1858 р. – друзі добилися звільнення і повернення із заслання

1861 р. – видав для дітей України «Буквар»

10 березня 1861 року – Т.Г.Шевченко помер


VI. Літературна гра «З якого твору» (додаток 1)


VII. Кросворд «Чи знаєте ви твори Шевченка?» (додаток 2)


VIII. Підсумок

- Доповнити 2-3 реченнями ( Не знайдеться в Україні такої людини, яка б не знала імені великого Кобзаря, не читала його творів. Слово поета лунає скрізь багатьма мовами світу)

Багато творів Шевченка покладено на музику. Давайте виконаємо одну із таких пісень.

Звучить пісня «По діброві вітер виє…» у виконанні учнів.

- Проводиться оцінка роботи учнів на уроці.

 

ІХ. Домашнє завдання

 




Обновлен 05 мар 2016. Создан 23 фев 2016



Кредо учнів 4-Б класу:  «Для життя - не для школи вчимося»
Вас вітає 4-Б клас

Вчитель - вчителю, учням, батькам' Урядовий сайт для юних громадян Педрада Шкільне життя Всеукраїнський освітній портал  'Вчителям, батькам, учням' Всеукраїнський освітній портал  'Острів знань' Новини України та світу урядовий кур'єр Голос України
Сценарії Нового року - Шкільне життя
Сценарій Новорічного ранку
для молодших школярів
111111 Новий рік - Шкільне життя
Сценарій Новорічного свята
для учнів початкових класів
111111 Сценарії до свята Миколая- Шкільне життя
Сценарій свята
«Світом Миколай мандрує»
111111 Миколай - Шкільне життя
Сценарій свята
«До нас іде Святий Миколай»


Три колонки
Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки ЗОДА

Запорізький обласний інститут ППО

Відділ освіти міської ради


Урядові сайти

Наукові сайти

Освітянські сайти

Виховна робота
Безпека життя учнів

Телефонні «гарячі» лінії


Навчально-виховний процес

Інтернет-ресурси України

Позашкільні навчальні заклади

Фотогалерея 4-Б класу

Відеоматеріали про 4-Б клас

Новости Бердянска  (рос.)
©  Інтернет-ресурс -
офіційний сайт 4-Б класу Бердянської гімназії №3 «СУЗІР'Я»:

   WWW.2BSUZIRIA.IO.UA          

Гімназія №3 «СУЗІР'Я» Бердянської міської ради, 2016-2017
71114, м. Бердянськ Запорізької області, вул. Потійська, 13 Тел.:   +38 (061) 532-26-60
Е-mail: gymnasium-3@ukr.net


Редактор сайту:  Чипчева М.В.
Авторська група: Гонтар Ю.В., Кондратьєва Т.М.
Тел.:   +38 (097) 532-79-44
Е-mail: yv.gontar@i.ua


Авиационный справочник Вам-взлет! Информационный портал PRO Berdyansk-INFO 1

Украинский портАл

Цвет ссылок

1