4-Б клас  гімназії 3 «СУЗІР'Я»
Бердянської міської ради

Урок-конкурс із читання (за творчістю Т.Г.Шевченка)





Тема.  «І мене в сім'ї великій, в сім'ї вольній новій не забудьте пам'янути...»

(за творчістю Т. Г. Шевченка)

 

Мета: повторити основні етапи біографії Т. Г. Шевченка; застосувати найпростіші форми пошуково-дослідницької роботи; висловлювати своє ставлення до Шевченка; формувати вміння працювати в малих групах, аналізувати результати своєї роботи; вдосконалювати навички виразного читання; збагачувати мовний запас школярів; розвивати зв'язне мовлення; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.

Обладнання: портрет Тараса Григоровича Шевченка; книжкова виставка (збірки поезій Т. Шевченка для дітей), «Кобзар», малюнки учнів до теми.

Тип уроку:  повторення і узагальнення вивченого.

 

 

 

ХІД УРОКУ:

 


Повідомлення теми й завдань уроку, Бліц-турнір

- Сьогодні на уроці ми поговоримо про видатного українського письмен­-
ника, поета, художника Т. Г. Шевченка. Протягом багатьох занять ми з вами
перебували у світі Шевченка, читали його твори, прагнули зрозуміти, звідки в
нього стільки милосердя до знедолених, любові до України і мужності в
боротьбі з її поневолючами. Сьогодні у нас підсумковий урок-конкурс у формі
рольової гри на тему «Ми тебе не забули, Тарасе!»

Звернемось до завдань нашого уроку (запис на дошці).

Знати: основні етапи біографії Т.Г. Шевченка;  вірші, що написані поетом.

Вміти: вести дослідницьку роботу, висловлювати своє ставлення до Т. Г. Шевченка, працювати в групах, аналізувати результати своєї роботи.

  • Подумайте і скажіть, як ви розумієте завдання нашого уроку?
  • Дві команди — «Вербичка» та «Калинка» — братимуть участь у конкурсах біографів, читачів, дослідників, читців та ілюстраторів. Групи в командах сформовані за бажанням учнів виконувати ту або іншу роль. Кожен член

 команди має право допомагати своїм товаришам. Команда, яка першою братиме конверти, визначає бліц-турнір капітанів.

Довідка: бліц (нім.— блискавка), турнір {нім.— змагання); бліц-турнір — це змагання за максимально короткий час.



Бліц-турнір капітанів

  1. Твір Шевченка про своє дитинство. («Мені тринадцятий минало...»)
  2. Ріка, над якою похований Шевченко. (Дніпро)
  3. Художник, земляк Шевченка, який брав участь у викупі його з кріпацтва. (Сошенко)
  4. Місто, де Шевченко вчився в Академії мистецтв. (Петербург)
  5. Село, де Тарас провів свої дитячі роки. (Кирилівка)
  6. Місто на Дніпрі, де похований Шевченко. (Канів)
  7. Назва вірша, в якому поет закликає: «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте...». («Заповіт»)


Конкурс 1. «Біографи»

За кожну правильну відповідь — один бал. Крім цього, біографи одержали домашнє завдання опрацювати біографічну літературу про те, хто і як допоміг Тарасові Шевченку стати вільним, і хто з українських письменників-су-часників поета сприяв виданню першого «Кобзаря».

  1. Ким були батьки Т. Г. Шевченка? (Кріпаками)
  2. Що сталося в сім'ї Тараса, коли йому було одинадцять років? (Став сиротою.)
  3. Ким мріяв стати Тарас в дитинстві? (Моляром)
  4. Коли Тарас був викуплений із неволі? Хто і як допоміг майбутньому поету стати вільним? (Був викуплений 22 квітня 1838року. Коли Шевченко з паном Енгельгардом прибув до Петербурга, то його віддали в науку до художника Ширяєва. У вільний час він ходив малювати у Літній сад. Тут він зустрівся зі своїм земляком з України Іваном Сошенком. Про обдарованого Тараса Сошенко розповів своїм друзям. Вони познайомились з Шевченком і вирішили викупити його з неволі. Пан запросив за кріпака 2 500 крб. Тоді Брюмов намалював портрет поета Жуковського. Портрет продали, а за одержані гроші викупили Шевченка з неволі.)

 

  1. У якому році виданий перший «Кобзар»? Хто з українських письменників допоміг Шевченкові здійснити це видання? (У1840р. Допоміг Євген Гребінка, який був письменником-байкарем. У нього була велика бібліотека, і молодий Шевченко у вільний від роботи час читав там книжки. Гребінка запропонував Тарасові прочитати твори І. Котля­ревського, Г. Квітки-Основ'яненка, ознайомив його з друкованими збірками українських народних пісень. Він був першим читачем рукописних віршів молодого поета і порадив Шевченкові надрукувати свої вірші. Саме за його допомогою в 1840р. був надрукований «Кобзар».)
  2. Скільки років провів Тарас на засланні? За що він був покараний? (10 років, 1847—1857рр. Засудили поета за участь у Кирило-Мефодіївському братстві (члени його поставили за мету боротися за скасування кріпосного права). І особливо за написання віршів, в яких поет викривав гнобительську політику царизму та закликав до боротьби за волю.)
  3. Ким і де хотів працювати Т. Шевченко? (Викладачем малювання в Київському університеті Святого Володимира)
  4. Коли і де перепохований Т Шевченко? (22 травня 1861 р. на Чернечій горі, поблизу Канева. Тепер ця гора називається Тарасовою.)
  5. У яких місцях перебував Шевченко на засланні? (Орська фортеця, Оренбург, Новопетровське укріплення)


Конкурс 2. «Читачі»

Тести «З якого вірша ці рядки?»

1. Мені аж страшно, як Згадаю
Оту хатину край села!
Такії, Боже наш, діла

Ми творимо у нашім раї...

а) «І виріс я на чужині...»;

б) «Якби ви знали, паничі...»;

в) «Тече вода з-під явора...».

2. Поклала мати коло хати


Маленьких діточок своїх,

Сама заснула коло їх...

Затихло все, тільки дівчата

Та соловейко не затих.

а) «І золотої й дорогої...»;

б) «На Великдень на соломі...»;

в) «Садок вишневий коло хати...»

3. А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі...
Мов одірвалось од гіллі,
Сидить собі в старій ряднині...

а) «І золотої, й дорогої...»;

б) «І виріс я на чужині...»;

в) «Мені тринадцятий минало...»

4. Село неначе погоріло,
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть

І діточок своїх ведуть...

а) «Тече вода з-під явора...»;

б) «Мені однаково, чи буду...»;

в) «І золотої, й дорогої...»

5. Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів...

а) «Садок вишневий коло хати...»;

б) «Реве та стогне Дніпр широкий...»;

в) «Вітер з гаєм розмовляє...»


6. А качечка випливає з качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє з дітками своїми.

а) «Тече вода з-під явора...»;

б) «Вітер з гаєм розмовляє...»;

в) «Ой, діброво — темний гаю!»

7. А іноді така печаль
Оступить душу, аж заплачу.
А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі...

а) «На панщині пшеницю жала...»;

б) «Мені тринадцятий минало...»;

в) «І золотої, й дорогої...»

8. І усміхнулася небога,
Проснулася — нема нічого...
На сина глянула, взяла,
Його тихенько сповила...

а) «1 золотої, й дорогої...»;

б) «На панщині пшеницю жала...»;

в) «Мені тринадцятий минало...»

9. ...В тім гаю

У тій хатині, у раю,

Я бачив пекло... Там неволя...

а) «Мені тринадцятий минало...»;

б) «Тече вода з-під явора...»;

в) «Якби ви знали паничі...»

10. Пишається калинонька,
Явір молодіє,

А кругом їх верболози Й лози зеленіють...

а) «Тече вода з-під явора...»;

б) «Зоре моя вечірняя...»;

в) «Світає...»

Відповіді: 1 б, 2 в, 3 а, 4 в, 5 б, 6 а, 7 в, 8 б, 9 в, 10 а.

Виступи 2—4 учнів, читання вивчених напам'ять Шевченкових віршів.

Гра «Вільний мікрофон» — Який із відомих творів Т. Г. Шевченка найбільше вас уразив, запам'ятався? Чим саме? {Учні підходять до мікрофона і відповідають.).

 

Конкурс літературознавців-дослідників

  1. Яким твором починався «Кобзар» Шевченка? А яким — друге його видання (1840 р.)? Чому? {«Думи мої, думи мої...». «Причинна». Тому що це перший відомий твір Шевченка.)
  2. Які з вивчених вами творів Кобзаря написані на засланні? (Від­повідь готували вдома.)
  3. Коли був написаний останній вірш Т. Шевченка? (15 лютого 1861 р.)
  4. Багато творів Шевченко написав далеко від України і дуже мало — в Україні. Чому ж так мало написав він на рідній землі? (Тому, що мало довелося жити в Україні.)
  5. Письменник Борис Харчук так сказав про Шевченка: «Він без­смертний, як саме життя, тому став нашою долею і заповітом». Прокоментуйте цей вислів Поясніть, як ви його розумієте. (Шевченкове слово живе і буде жити в народі, адже кожному поколінню українців потрібно.
  6. Пам'ятати заповіти поета: здобувати волю, любити Україну, бути єдиною дружною сім'єю.)

 

 

За сонцем хмаронька пливе.

Червоні поли розстилає.

І сонце спатоньки зове

У синє море...

(Змальований морський пейзаж. Теплий, лагідний вечір. Заходить сонечко. По небі пливе хмаринка. Вона, підсвічена вечірніми променями, червонить морські води. Поет використовує пестливі слова: хмаронька, спатоньки. Ці слова навіюють мрійливий, задумливий настрій.)

Коло гаю в чистім полі,

На самій могилі,

Дві тополі високії,

Одна одну хилить.

І без вітру гойдаються,

Мов борються в полі.

Ото сестри-чарівниці —

Отії тополі. (1848 р. Кос-Арал)



Конкурс юних ілюстраторів

  1. Т. Шевченко — не тільки геніальний поет, а й великий художник. Він створив 835 картин. 278 з них не знайдено. Може, хтось прига­дає, за які картини Т. Шевченко був нагороджений срібними медалями ще під час навчання в петербурзькій Академії мистецтв? («Хлопчик-жебрак, що дає хліба собаці», «Циганка-ворожка». 1840- 1841рр.)
  2. Коментування учасниками групи ілюстрацій своїх робіт.


Підбиття підсумків конкурсу


 


Узагальнення. Оцінювання результатів уроку

  • Чи збагатили ви свої знання, готуючись до уроку і під час заняття?
  • Навіщо ми вивчаємо життя та творчість Шевченка?
  • Нам, нащадкам, посилав він свої заповіти і серед них — найперший та найголовніший:


Свою Україну любіть.

Любіть її. Во время люте,

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть...

— Куди б не кидала доля Шевченка, він завжди пам'ятав та любив рідний край - Україну . Любіть і ви Україну, як любив її поет. Бережіть і ви її, як берегли ваші діди та прадіди.

Читайте його твори - і ваша мова теж буде гарною, чарівною, барвистою, тому що українська мова - одна з найкращих мов світу.



Обновлен 05 мар 2016. Создан 23 фев 2016



Кредо учнів 4-Б класу:  «Для життя - не для школи вчимося»
Вас вітає 4-Б клас

Вчитель - вчителю, учням, батькам' Урядовий сайт для юних громадян Педрада Шкільне життя Всеукраїнський освітній портал  'Вчителям, батькам, учням' Всеукраїнський освітній портал  'Острів знань' Новини України та світу урядовий кур'єр Голос України
Сценарії Нового року - Шкільне життя
Сценарій Новорічного ранку
для молодших школярів
111111 Новий рік - Шкільне життя
Сценарій Новорічного свята
для учнів початкових класів
111111 Сценарії до свята Миколая- Шкільне життя
Сценарій свята
«Світом Миколай мандрує»
111111 Миколай - Шкільне життя
Сценарій свята
«До нас іде Святий Миколай»


Три колонки
Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки ЗОДА

Запорізький обласний інститут ППО

Відділ освіти міської ради


Урядові сайти

Наукові сайти

Освітянські сайти

Виховна робота
Безпека життя учнів

Телефонні «гарячі» лінії


Навчально-виховний процес

Інтернет-ресурси України

Позашкільні навчальні заклади

Фотогалерея 4-Б класу

Відеоматеріали про 4-Б клас

Новости Бердянска  (рос.)
©  Інтернет-ресурс -
офіційний сайт 4-Б класу Бердянської гімназії №3 «СУЗІР'Я»:

   WWW.2BSUZIRIA.IO.UA          

Гімназія №3 «СУЗІР'Я» Бердянської міської ради, 2016-2017
71114, м. Бердянськ Запорізької області, вул. Потійська, 13 Тел.:   +38 (061) 532-26-60
Е-mail: gymnasium-3@ukr.net


Редактор сайту:  Чипчева М.В.
Авторська група: Гонтар Ю.В., Кондратьєва Т.М.
Тел.:   +38 (097) 532-79-44
Е-mail: yv.gontar@i.ua


Авиационный справочник Вам-взлет! Информационный портал PRO Berdyansk-INFO 1

Украинский портАл

Цвет ссылок

1